Livet

Mindfulness Baseret Stress Reduktion

Mindfulness Baseret Stress Reduktion

Er du stresset?

Det tror jeg faktisk, at min krop er – uden dog at have meget seriøse symptomer på det, men alligevel er der noget, der ikke helt stemmer.
Jeg begynder i hvertfald at mærke en forandring, efter at have været i gang med mindfulness og meditations-kursus i 3 uger nu. Jeg blev nysgerrig på dette MBSR-kursus i mindfulness hos Heinrich Johansen, og jeg blev ret hurtig overbevist om at det ville være det rette for mig.

image

Meditation og yoga

Hele forløbet er sat sammen på en helt særlig måde, som gør at der skabes forandring, hvis du følger det nøje. Det har været brugt over en 3-årig periode, på Rigshospitalet, som et led i et forsknings-projekt, som viste utroligt gode resultater for patienter på Smertekliniken. For mig kommer det her til at handle om, at blive bedre til at være til stede i nuet, vise mig selv omsorg og lære de grundlæggende principper inden for meditation og yoga. Det kommer også til at handle om, at få kroppen i balance og få stressen ud af min krop, på en mild og kærlig måde.

Det er først nu gået op for mig, at det ikke betyder at der skal være ro i hovedet, når man mediterer, men at man registrerer og accepterer, det som måtte komme af tanker og at man derefter finder tilbage til dit fokus/anker. Ankeret kan være din vejrtrækning, som du lytter til.
Der er mange øvelser, og de skal laves hver dag. Der er meditationer som varer mellem 20-45 minutter, eller Yoga i samme omfang.

Havet ved Skotterup

 

Daglige øvelser

Det er udfordrende at skulle have så meget fokus på sig selv og sin krop, tanker og følelser, men det føles rigtigt. Lars Damkjær, vores primære underviser, formår virkelig at få sat tanker i gang, og ikke mindst at få lavet yoga, så det kan mærkes. Jeg har prøvet yoga før, og ved egentlig godt at det kan være ret så krævende, men når det så skal gøres stort set hver dag, begynder det at værke i kroppen og det mærkes at den bliver strukket og modelleret.

Min plan er også at jeg vil bruge disse øvelser, i min praksis som coach og mentor, for der er ingen tvivl om, at rigtig mange ville have godt af at finde balancen i kroppen. Der er ingen der siger vi skal sidde i skrædder-stilling hele dagen, men at stoppe op og trække vejret (som i virkelig trække vejret), kan gøre underværker for krop og sjæl.

Skulle du have lyst til at læse mere om mine sessions, kan du læse mere HER.

Nu vil jeg finde yoga-måtten frem, og få lavet mine daglige øvelser.

Kan du have en rigtig dejlig dag, og husk nu at trække vejret <3

Kram fra

A

IMG_4855


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.